Les artikkelen i BT

Polina Chuprin-Maskhulia skriver sin mening og sine tanker om mobilbruk både hjemme og på skolen. Innlegget fra Polina på ni og et halvt år er aktuelt for mange, både voksne og barn, å lese og reflektere over. Derfor har redaktøren valgt å ta det inn på debattsiden.

Unge røster er også velkommen til å bidra.

Nyhetsmediene vil være arena for debatt og meninger. Inspirer elevene dine til å skrive sine meninger.
Når du merker engasjement for en sak hos elevene dine, er det en god anledning til å oppfordre dem til å skrive debattinnlegg.
De kan skrive alene, sammen med noen, eller dere kan skrive et innlegg fra klassen/gruppen. 

Det er mye barn og unge kan ha kvalifiserte meninger om og som mange er interessert i å lytte til.

Neste år (2019) er det kommune- og fylkestingvalg. Da kan det være mange lokale saker som er aktuelle for elevene. Politikerne vil gjerne vise at de lytter til de unge.


Innlegget til Polina er fint å bruke som utgangspunkt for debatt
i klassen eller på et foreldremøte.

Debatt er også kunnskapsdeling og gir grunnlag for egne meninger.

Hvordan er reglene for mobilbruk på vår skole/hjemme?
Hva mener dere/vi om bruk av mobil?

Å uttrykke seg argumenterende kommer særlig inn i norskplanen fra 4. trinn og er et viktig læringsområde i hele skoleløpet og ikke minst i hele livet.
Se Norsk – veiledning til læreplan

Avis i Skolen/Mediekompasset tilbyr også klasseundervisning i å skrive argumenterende.