Ønsker du klassebesøk fra Avis i skolen?

Har du planer om å lage skoleavis med elevene dine?

Avis i Skolen har erfaring med skoleavisarbeid både på papir og nett. Kunsten er å gjøre det enkelt, men skikkelig.

Vi kan bidra i arbeidsprosessen

  1. Delta på planleggingsmøte med lærerne
  2. Holde skoleavis-kick off med elevene: Grunnleggende om aviser, journalistikk og presseetikk.Kreativt arbeid og dialog om hva avisen kan inneholde og hvordan komme i gang.
  3. Coaching: Etter avtale når elevene er i gang med det journalistiske arbeidet.

Ta kontakt, så kan vi avtale nærmere et opplegg tilpasset dine planer og dine elever.

Dette tilbudet fra Avis i Skolen er gratis for skolene i Hordaland, og er ett av flere tiltak begrunnet i avisenes samfunnsoppdrag.

.

Undervisning om medier og journalistikk.

Tilbudet er gratis for skoler i Hordaland.

Kunnskap om hvordan medieinnholdet blir til, gir grunnlag for bevisst og kritisk mediebruk.

Undervisningen tilpasses aktuelle elever. Under finner du forslag til tema.
Velg ett av temaene, eller formuler et ønske/oppdrag.

Arbeidsøkt: 2 skoletimer , ev. mer etter avtale.

 

 

1. Journalistikk


Hvordan blir nyhetsstoffet til?

I arbeidsprosessen må det gjøres mange valg som er avgjørende for resultatet!

Ulike opplegg / 4. trinn – vgs. / 2 skoletimer. 

Elevene vil få innsikt i journalistisk arbeid  og kunnskap om hvordan de selv kan arbeide journalistisk.

Vi legger opp til dialog og praktiske oppgaver.

Bestill klasseundervisning

 

2. Nyhetsmedier og demokrati

Pressens rolle: Informasjon, kritikk, debatt, underholdniong og annonser
Pressestruktur: Ulike medier.

Ulike opplegg / 4. trinn – vgs. / 2 skoletimer.

Praktisk undervisning med aviser i klasserommet (papir og/eller nett).

 

Dialog og elevoppgaver.

Bestill klasseundervisning

 

3. Å skrive meningstekster


Argumenterende tekst.
Hva skal til for at meningene mine skal bli tatt alvorlig? Hvordan skrive en meningsytring som blir sett og forstått?

Ulike opplegg / 5. – 10. klasse / 2 timer.

Kunnskap er viktig for å danne meninger. Kunnskapsbaserte meninger er grunnlaget for god debatt. Debatt er verktøyet for demokratiske prosesser.

Målet er å gi elevene innsikt i pressens rolle som informasjonsleverandør og arena for debatt, og ferdighet til å ytre en mening i en argumenterende skriftlig tekst.

Bestill klasseundervisning

4. Å lage skoleavis

Hvordan lage en avis som noen har lyst til å lese?

5. trinn – vgs. / 2 skoletimer.

Hva vil vi lage?

Hva skal avisen inneholde?
Hvordan skal vi presentere?
Hvordan arbeide som journalist?
Kan vi skrive hva vi vil?

Det passer fint å komme i klassen i oppstartsfasen. Vektlegging på innhold avtales med lærer.

Bestill klasseundervisning

5. Mine nyhetsmedier

Redaksjonelle medier og sosiale medier..

Hva skiller de redaksjonelle nyhetsmediene fra sosiale medier?
Hva er de ulike medienes oppgave og funksjon?

7. trinn – vgs. / 2 skoletimer. 

Hva sier Vær Varsom-plakaten om pressens samfunnsrolle?

Gjennom dialog og praktiske oppgaver vil elevene få oversikt over ulike nyhetsmedier, innsikt i medienes samfunnsoppdrag og hvordan sosiale medier er en integrert del av massekommunikasjonen.

Bestill klasseundervisning

6. Nyhetstime

Om nyhetsmedier + QUIZ

6. trinn – vgs. / 1- 2. timer

Hva får elevene med seg av aktuelle nyheter?

Hva er vitsen med å følge med i nyhetsmediene?

Hva er de redaksjonelle medienes rolle?

Innledning om nyhetsmedier.

Quiz som blir utgangspunkt for klassesamtalen om nyhetene.

Bestill klasseundervisning

7. Presseetikk

Ungdommens PFU

U-trinn og vgs. / 2 timer.

Et engasjerende opplegg der elevene blir presentert for konkrete saker som de må ta stilling til om de vil publisere eller ikke.

Innledning om Vær varsom-plakaten og Pressens faglige utvalg (PFU).       

Bestill klasseundervisning

 

Fant du ikke det du så etter?

Dersom du har spørsmål, eller ønsker om hva vi kan bidra med, er det fint om du tar kontakt!
Ta kontakt!