Det er god vekstpedagogikk å hjelpe eleven til å forstå samfunnet rundt seg.  

Det gir mestringsfølelse å bli lyttet til i en samtale ved middagsbordet, på skolen eller i et leserinnlegg fordi lytteren eller leseren skjønner at “dette kan du noe om”.
Jevnlig arbeid og samtale om nyhetsinnholdet kan gi eleven bedre strukturell forståelse og nyttig allmennkunnskap.

Forslag til elevoppgaver:

Kan tilpasses alder, tidsbruk, undervisningsmål og hvilke nyhetsmedier elevene har/skal ha tilgang til. Elevene kan med fordel samarbeide. Da oppstår samtale og de kan hjelpe hverandre til bedre forståelse.

 

DAGENS NYHET?

 Velg en nyhetssak som dere mener er viktig / interessant / morsom / …

Finn ut:

  • Hvem.. handler saken om?
  • Hva skjer?
  • Hvor skjer det?
  • Når skjer det?
  • Hvorfor skjer det?
  • Hvordan skjer det?
  • Konsekvens. Hva kan skje videre?

 Notèr:

1.  Det viktigste i saken slik at dere husker hva det handler om dersom dere skal fortelle om saken til andre.

2. Spørsmål eller meninger dere har.

  

UKENS NYHET?

 Presentasjon og samtale i klassen:

1.  Du /gruppen velger en sak fra uken som har gått. 

2.  Forbered presentasjon av saken.

3.  Lag noen spørsmål som kan engasjere tilhørerne dine.

Flere tips?

Les / last ned gratis.

Nettside spekket med data om dagens dato.

Om du ønsker å gå mer grundig til verks i forhold til avis- / mediekunnskap, anbefaler vi Mediekompassets undervisningshefter (se https://bestill.avisiskolen.no/vare-hefter ) og Medielabben.no.
Vi vil gjerne høre om dine erfaringer om nyheter og undervisning!