
Det er god vekstpedagogikk å hjelpe eleven til å forstå samfunnet rundt seg.
Det gir mestringsfølelse å bli lyttet til i en samtale ved middagsbordet, på skolen eller i et leserinnlegg fordi lytteren eller leseren skjønner at “dette kan du noe om”.
Jevnlig arbeid og samtale om nyhetsinnholdet kan gi eleven bedre strukturell forståelse og nyttig allmennkunnskap.
Forslag til elevoppgaver:
Kan tilpasses alder, tidsbruk, undervisningsmål og hvilke nyhetsmedier elevene har/skal ha tilgang til. Elevene kan med fordel samarbeide. Da oppstår samtale og de kan hjelpe hverandre til bedre forståelse.
DAGENS NYHET?
Velg en nyhetssak som dere mener er viktig / interessant / morsom / …
Finn ut:
- Hvem.. handler saken om?
- Hva skjer?
- Hvor skjer det?
- Når skjer det?
- Hvorfor skjer det?
- Hvordan skjer det?
- Konsekvens. Hva kan skje videre?
Notèr:
1. Det viktigste i saken slik at dere husker hva det handler om dersom dere skal fortelle om saken til andre.
2. Spørsmål eller meninger dere har.
UKENS NYHET?
Presentasjon og samtale i klassen:
1. Du /gruppen velger en sak fra uken som har gått.
2. Forbered presentasjon av saken.
3. Lag noen spørsmål som kan engasjere tilhørerne dine.
Flere tips?
Les / last ned gratis.